최초의 근대교육 최고의 미래교육
HOME >교수소개 >기초교육부
문은주 교수 문은주교수
  • 연락처042-520-5930
  • E-mailejm1002@gmail.com
  • 연구실아펜젤러관 403호
  • 강의과목

학력사항

  • 한국교원대학교 교육학박사(초등영어교육 전공)
  • 이화여자대학교 문학석사(어학 전공)
  • 이화여자대학교 학사

경력 및 활동

  • 현) 배재대학교 주시경교양대학 기초교육부 교수
  • 충남대, 한국교원대, 공주교대, 을지대, 대전대, 한남대 출강
  • 2008-현재: 배재대학교 교수

논문

  • Korean EFL Learners’ Perceptions of Corrective Feedback and Coaching on Writing Online Book Reports, 대학교양교육연구, 2023.
  • Common Errors in EFL College Students’ Online Book Reports and Learners’ Perceptions of the Reading-Writing Integrated Task, 문화와 융합, 2021.
  • Korean EFL Learners’ Perceptions on Classroom-based Speaking Assessment, 현대영어영문학, 2021.
  • The Effect of Integrating Reading and Writing on EFL Learners’ Writing Ability and Vocabulary Usage, 현대영어교육, 2019.
  • The Effect of Coaching-Based Shadowing Practice on EFL Learners’Listening and Speaking Skills, 언어과학연구, 2018.
  • 융복합 연구를 통한 교양외국어교육 현실체감 EXALL 콘텐츠 개발 제안, 교양교육연구, 2017.
  • A Comparison of Two Types of Output-based Grammar Tasks, 언어학연구, 2016.
  • 교양영어 과목에서의 세 가지 코칭교수법에 대한 학습자의 인식과 태도 연구, 교양교육연구, 2016.
  • The Impact of Different Modes of Homework on EFL Learners’ Reading Performance, 외국어교육연구, 2015.
  • Effects of integrated reading-writing tasks on college students’ writing ability, Foreign Languages Education, 2014.
  • Learner Perceptions on the Effects of Different Types of Subtitles and Explanation Methods in the EFL Classroom Using Films, 영상영어교육(STEM Journal), 2014.
  • 영어수업에서의 영화 활용의 효과: 국내 연구에 대한 메타 분석, 영상영어교육(STEM Journal), 2013.
  • The effect of online and coached online instructions on pronunciation and vocabulary in blended learning, Multimedia-Assisted Language Learning, 2013.
  • The Relative Effectiveness of Authentic Web-based Homework and Pedagogical Dictation Homework on Enhancing L2 learners’ Listening Performance, 언어과학연구, 2012.
  • 웹기반 블로깅 및 모바일 블로깅을 활용한 웹 환경에서의 쓰기 효과, Multimedia-Assisted Language Learning, 2011.
  • Improving L2 Listening Competence through Extracurricular Activities: Preferred vs. Helpful Listening Activities, 현대영어영문학, 2011.
  • 영어 현재완료와 수동태 습득에 있어 입력기반 혹은 출력기반 형태초점 교수의 효과, 외국어교육, 2010.
  • Pre-service teachers' English in the TEE classroom: Error analysis and perceived ideal ratio of L1/L2 use, 현대영미어문학, 2010.
  • 공학인증 프로그램에서 플라잉팝콘을 이용한 효과적인 영어어휘학습, 한국정보기술학회논문지, 2009.
  • Korean Children’s Syntactic and Semantic Development of Dative Constructions in L1, Japanese/Korean Linguistics, 2008.
  • 영어여격구문의 습득순서, 영어어문교육, 2008.

저역서

  • Pai Chai Basic English 1, 배재대학교 출판부, 2014.
  • 외국어습득원리의 이해--비고츠키의 사회문화론과 언어습득, 한국문화사, 2011.

기타

  • 교원 자격증(영어 중등정교사 2급)
  • 한국번역가협회(KST)주관 전문번역능력인정시험 합격(한영 분야)
TOP