컨텐츠 바로가기

배재대학교 교육대학원

전공안내

상담심리교육 / Counseling Psychology Education

관련 홈페이지 / Related Homepage

심리상담학과 웹사이트 바로가기

교육목표 / Educational Objective

인간의 행동과 정신과정을 과학적으로 연구하는 심리학을 비롯한 제학문의 이론을 바탕으로 문제해결과 사고, 행동, 감정 측면의 인간적인 성장을 돕는 상담의 전문가를 양성하는 것을 목적으로 한다. 상담심리전공에서는 현대의 다양한 병리현상들을 해결하기 위하여 상담의 이론과 실제를 학습하며 특히 학교현장에서 필요한 전문적인 상담교육을 실시한다. 상담심리전공의 목표는 인간의 학습, 발달, 성격, 인지기능에 대한 이해를 바탕으로 청소년을 전문적으로 상담 할 수 있는 전문가 양성을 목표로 한다.

Based on the theories of various disciplines, including psychology, which scientifically studies human behavior and mental processes, the aim is to train counseling experts to help solve problems and develop human beings in terms of thought, behavior and emotion. In order to solve various pathological phenomena in modern times, the major of counseling psychology will learn the theory and practice of counseling, and provide specialized counseling education, especially at school sites. The goal of the counseling psychology major is to train experts who can consult teenagers professionally based on their understanding of human learning, development, personality, and cognitive functions.

  • 1) 인간의 학습, 발달, 성격, 인지기능에 대한 이해에 필요한 이론과 실제적 기반의 구축
  • 2) 상담전문가로서 필요한 실습과 상담프로그램 개발 능력 배양
  • 3) 학교 현장에 대한 이해와 상담 프로그램 활용 능력 배양
  • 1) Theory and Practical Establishment of Human Learning, Development, Personality, and Cognitive Functions
  • 2) Nurture the ability to develop exercises and counseling programs required as counseling experts
  • 3) Understanding the school site and cultivating the ability to use counseling programs

교육과정 / Curriculum

가. 교육목표와 교육과정 체제 / Educational Goals and Curriculum System
교육목표 교육목표 성취를 위한 교과목명
인간의 행동과 정신과정을 과학적으로 연구 성격심리, 일반심리, 학습심리, 발달심리, 심리검사
문제해결과 사고, 행동, 감정 측면의 인간적 성장을 돕는 상담 전문가 양성 인지심리학, 청년발달, 사회심리, 가족상담, 성상담, 심리검사, 집단상담, 영재교육
현대의 다양한 병리현상들을 해결하기 위해 상담의 이론과 실제를 학습 정신병리및투사검사, 특수교육학개론, 이상심리 미술치료특론, 미술치료사례연구, 정신분석학
인간의 학습, 발달, 성격, 인지기능에 대한 이해를 바탕으로 청소년을 돕는다. 상담이론과실제, 상담실습및사례연구, 심리연구방법론, 학습심리, 진로상담
Educational objective The name of the subject for achieving the educational goal
scientific study of human behavior and mental processes Personality Psychology, General Psychology, Psychology of Learning, Developmental Psychology, Psychology Test
Problem solving and training experts in counseling to help human growth in terms of thought, behavior and emotion Cognitive psychology, Adolescent Development, Social Psychology, Family Counseling, Sex Counseling, Psychology Test, Group Counseling, Gifted Education
In order to solve various pathological phenomena of modern times, the theory and practice of counseling are studied Psychopathology & Projective Test, Introduction of Special Education, Abnormal Psychology, Advanced Art Psychotherapy, Case Presentation, Psychoanalysis
It helps adolescents based on understanding of human learning, development, personality, and cognitive function. Counseling Theory and Practice, Practice in Counseling and Case Study, Research Method in Counseling, Psychology of Learning, Career Counseling
나. 교육과정 일람표 / Curriculum Schedule
학수번호 과목명 시간 학점 구분
GECP8601 석사논문Ⅰ (Master Dissertation1) 2 2 전필
GECP8602 석사논문 Ⅱ (Master Dissertation2) 2 2
GECP8603 심리연구방법론 (Research Method in Counseling) 2 2 전선
GECP8701 상담이론과 실제 (Counseling Theory and Practice) 2 2
GECP8702 성격심리 (Personality Psychology) 2 2
GECP8703 상담실습 및 사례연구 (Practice in Counseling and Case Study) 2 2
GECP8704 일반심리학 (General Psychology) 2 2
GECP8705 정신병리 및 투사검사 (Psychopathology &Projective Test) 2 2
GECP8706 특수아상담 (Counseling for the Handicapped Child) 2 2
GECP8707 집단상담 (Group Counseling) 2 2
GECP8708 가족상담 (Family Counseling) 2 2
GECP8709 이상심리 (Abnormal Psychology) 2 2
GECP8710 인지심리학 (Cognitive psychology) 2 2
GECP8711 청년발달 (Adolescent Development) 2 2
GECP8712 심리검사 (Psychology Test) 2 2
GECP8713 미술치료특론 (Advanced Art Psychotherapy) 2 2
GECP8714 성상담 (Sex Counseling) 2 2
GECP8715 정신분석학 (Psychoanalysis) 2 2
GECP8716 학습심리 (Psychology of Learning ) 2 2
GECP8717 미술치료사례 (Case Presentation) 2 2
GECP8718 사회심리 (Social Psychology) 2 2
GECP8719 현장실습 (Psychological Practicum) 2 2
GECP8720 범죄심리학 (Seminar on Criminal Psychology) 2 2
GECP8721 대인관계심리학 (Interpersonal Psychology) 2 2
GECP8722 음악치료 (Music Therapy) 2 2
GECP8723 예술치료 (Art Therapy) 2 2
Number of Academics Subject Name Hours Credit Distinguish
GECP8601 Master Dissertation1 2 2 major required subjects
GECP8602 Master Dissertation2 2 2
GECP8603 Research Method in Counseling 2 2 major elective subject
GECP8701 Counseling Theory and Practice 2 2 major elective subject
GECP8702 Personality Psychology 2 2
GECP8703 Practice in Counseling and Case Study 2 2
GECP8704 General Psychology 2 2 major elective subject
GECP8705 Psychopathology & Projective Test 2 2
GECP8706 Counseling for the Handicapped Child 2 2
GECP8707 Group Counseling 2 2
GECP8708 Family Counseling 2 2
GECP8709 Abnormal Psychology 2 2
GECP8710 Cognitive psychology 2 2
GECP8711 Adolescent Development 2 2
GECP8712 Psychology Test 2 2
GECP8713 Advanced Art Psychotherapy 2 2
GECP8714 Sex Counseling 2 2
GECP8715 Psychoanalysis 2 2
GECP8716 Psychology of Learning 2 2
GECP8717 Case Presentation 2 2
GECP8718 Social Psychology 2 2
GECP8719 Psychological Practicum 2 2
GECP8720 Seminar on Criminal Psychology 2 2
GECP8721 Interpersonal Psychology 2 2
GECP8722 Music Therapy 2 2
GECP8723 Art Therapy 2 2
GECP8724 Career Counseling 2 2
GECP8725 Developmental Psychology 2 2
GECP8726 Military Counseling 2 2

교과목 해설 / Subject Commentary

가. 기본이수교과목(전공필수교과목) / Basic Curriculum(Major Required Subjects)
상담이론과 실제 (Counseling Theory and Practice)
상담학의 학문적 기초를 이해하고 정신분석 상담, 교류분석 상담, 현실요법 상담, 의미요법 상담, 동양적 상담, 본성실현 상담 등 다양한 이론을 탐구한다. 또한 언어적 및 비언어적 대화법, 심리검사의 활용, 윤리적 문제와 상담자의 자격 및 역할을 습득하며, 신앙·진로·가족·성격·성교육 등의 개인 및 집단 상담에 관한 사례를 익힌다.
Understanding the academic basis of counseling, we explore various theories such as psychoanalysis counseling, exchange analysis counseling, reality therapy counseling, semantic law counseling, oriental counseling, and nature realization counseling. In addition, it learns linguistic and nonverbal conversation, use of psychological tests, ethical problems and counselors' qualifications and roles, and learns examples of individual and group counseling such as faith, career, family, personality, and sex education.
성격심리 (Personality Psychology)
성격심리학은 복잡한 인간행동을 이해하고 예언하기 위해 개인차를 연구하고 환경조건과 개인차의 상호작용에 초점을 둔다. 이 강좌에서는 인간의 성격을 연구하고 분석하는 다양한 이론적 입장들을 고찰하며, 각각의 관점에서 따른 성격의 발달, 변화, 적응, 측정방법, 연구법 및 장단점 등을 조망함으로써 성격에 관한 이해를 심화하고 인간행동에 대한 다각적 시각을 형성하도록 하는 것을 학습목표로 한다.
Personality psychology studies individual differences to understand and predict complex human behaviors and focuses on the interaction between environmental conditions and individual differences. In this course, we will examine various theoretical positions to study and analyze human personality, and we will focus on deepening understanding of personality and forming a multifaceted view of human behavior by looking at the development, change, adaptation, measurement method, research method and advantages and disadvantages of personality according to each viewpoint.
상담실습 및 사례연구 (Practice in Counseling and Case Study
상담의 원리와 이론을 상담 장면에서 실제에 적용할 수 있는 능력을 배양한다. 학교, 병원, 복지시설, 교회 등 상담장면을 선정하여 상담자, 내담자, 관찰자로서의 역할을 수행하여 본다. 학업문제, 행동문제, 진로문제 등 문제영역별로 최소한 하나의 사례를 선정하여 실시한 상담활동에 대한 축어록, 녹음, 비디오 촬영 결과를 분석하여 평가보고서를 작성해봄으로써 상담능력을 신장한다.
In the counseling scene the principles and theory of consultation, the ability to apply to actual is cultivated. The counseling scene such as school, hospital, welfare facility, church, etc. is selected and the role as counselor, client, and observer is to be performed. By analyzing the results of the conversation, recording, and video recording of the counseling activities conducted by selecting at least one case for each problem area such as academic problems, behavioral problems, and career problems, the counseling ability is improved by writing an evaluation report.
나. 선택교과목(전공선택교과목) / Elective Subject(Major Elective Subject)
일반심리학 (General Psychology)
심리학이란 무엇인가? 라는 기본적인 질문에 대한 이해를 넓히고, 현대 심리학의 전반적인 조류와 여러 다양한 심리학 분야에 대해 알아본다. 또한 실생활에서의 경험과 토의를 통해 심리학의 활용방안을 모색하고, 심리학의 앞으로의 과제들을 조명해 본다.
We will broaden our understanding of the basic question of what psychology is, and look at the overall tide of modern psychology and various psychology fields. In addition, through real life experience and discussion, we seek ways to utilize psychology and illuminate future tasks of psychology.
정신병리 및 투사검사 (Psychopathology &Projective Test)
DSM-Ⅳ에 분류되어 있는 정신병리의 진단과 원인, 특성 등을 탐구하고 심리검사의 이론적 측면과 로르샤하, TAT, DAP, HTP, KFD, BGT 등의 투사검사 기법을 학습한다.
It explores the diagnosis, causes and characteristics of psychopathology classified in DSM-IV and learns the theoretical aspects of psychological tests and projection tests such as Lorshaha, TAT, DAP, HTP, KFD, and BGT.
특수아상담 (Counseling for the Handicapped Child)
이 강좌는 정상발달에서 일탈된 어린이들을 조기에 선별하여 적절한 평가와 중재전략을 적용함으로써 어린이들의 잠재력을 최대한 발휘할 수 있는 능력을 함양하는 것을 목표로 한다. 특히 불안과 우울증, 정신지체, 학습장애, 주의력 결핍·과잉행동, 정서·행동장애 등 특수문제를 지니고 있는 어린이들에 대한 특성과 문제점들을 이해하고, 각각의 장애 증상에 적합한 교육 및 심리적 재활대책을 강구하기 위한 여러 상담기법 등을 다룬다.
The goal is to cultivate the ability to maximize the potential of children by selecting children who are deviated from normal development early and applying appropriate evaluation and intervention strategies. Especially, it deals with various counseling techniques to understand the characteristics and problems of children with special problems such as anxiety and depression, mental retardation, learning disability, attention deficit, overactivity, emotional and behavioral disorder, and to find education and psychological rehabilitation measures suitable for each disability symptom.
집단상담 (Group Counseling)
집단상담의 개념과 정의 및 여러 이론들을 연구한다. 정신분석적 접근, 실험적 접근, 참 만남, 집단적 접근, 형태주의적 접근 및 행동주의적 접근 등을 다루고 집단의 역학 과정과 집단발전단계, 집단상담의 실제를 이해한다. 집단 상담에 대한 기술습득과 운영계획 작성 및 집단상담 프로그램을 개발·실시하고 그 평가방법을 연구한다.
The concept, definition and various theories of group counseling are studied. It deals with psychoanalytic approach, experimental approach, true encounter, collective approach, morphological approach and behavioral approach, and understands the dynamics process of the group, group development stage, and the actuality of group counseling. The technology acquisition, operation plan preparation and group counseling program for group counseling are developed and implemented and the evaluation method is studied.
가족상담 (Family Counseling)
가족상담은 문제를 지닌 가족을 한 단위로 하여 실행하는 상담의 한 분야이다. 이 강좌는 가족상담(치료)에 필요한 상담이론, 기법 등에 관한 제반 지식을 습득하여 상담현장에서 내담자의 가족문제를 상담할 수 있는 능력을 배양하는 것을 목표로 한다. 또한 실제의 임상 사례를 통하여 가족상담의 과정에 대하여 고찰함으로써, 가족상담을 이해하고 그 방법 등을 익힌다.
Family counseling is a field of counseling that implements a family with a problem as a unit. This course aims to acquire the knowledge of counseling theory and techniques necessary for family counseling (therapy) and cultivate the ability to consult the client's family problems at the counseling site. Also, by examining the process of family counseling through actual cases of the family, it understands family counseling and learns the method.
이상심리 (Abnormal Psychology)
이상심리는 인간의 일탈행동 또는 심리적 장애를 연구하는 학문이다. 이 강좌에서는 정상과 이상의 개념을 바르게 파악하고, 특히 아동·청소년기에 발견할 수 있는 정서적·인지적·행동적 장애 유형을 이해하고 그 원인과 치료방법 및 예방책 등을 고찰함으로써 이상행동, 나아가 인간행동에 대한 이해를 높여 상담 장면에서 효율적으로 대처할 수 있는 능력을 습득하는 것을 목표로 한다.
Ideal psychology is a study of human deviant behavior or psychological disability. In this course, we aim to understand the concept of normal and abnormal, and to understand the types of emotional, cognitive, and behavioral disabilities that can be found in children and adolescents, and to learn the ability to cope efficiently in counseling scenes by enhancing understanding of abnormal behavior and human behavior by examining the causes, treatment methods and preventive measures.
인지심리학 (Cognitive psychology)
마음, 뇌, 정보처리, 지식표상 등에 대해 경험적 연구에 바탕한 이론적 개념과 인지주의, 인지심리학의 형성사와 연구방법론, 마음과 컴퓨터 및 뇌에 대한 상징체계적 접근과 신경망적 접근의 특성을 주축으로 학습한다.
The main focus is on theoretical concepts and cognitiveism based on empirical research on mind, brain, information processing, and knowledge representation, the formation and research methodology of cognitive psychology, symbolic system approach to mind, computer and brain, and neuronettic approach.
청년발달 (Adolescent Development)
청소년기의 다양한 특성과 발달과업을 이해하고 청소년에 관한 연구 동향을 파악한다. 정서장애, 행동장애 고민 등 청소년 문제들을 조사·연구하며, 이들 문제와 가정, 학교, 사회 구조와의 관계를 분석한다. 청소년 비행의 원인과 교정에 대해 생물학적·심리학적·사회학적 등 다각적인 접근을 시도하며 청소년의 문제를 해결하기 위한 가정, 학교, 사회, 국가의 역할을 구명한다.
Understanding various characteristics and developmental tasks of adolescence and understanding research trends about adolescents. It investigates and studies youth problems such as emotion and behavioral disorder, and analyzes the relationship between these problems and home, school, and social structure. It attempts to take a diverse approach such as biological, psychological, and sociological approaches to the causes and correction of juvenile delinquency and investigates the role of home, school, society, and state to solve the problems of youth.
심리검사 (Psychology Test)
인간의 행동을 측정, 분석하기위한 다양한 방법들을 개관한다. 표준화 되었거나 표준화 과정 중에 있는 심리측정 기법들을 소개하고 실제 현장에서 실습 해 본다.
We will introduce various methods to measure and analyze human behavior, and introduce psychological measurement techniques that are standardized or in the process of standardization, and practice them in the actual field.
심리연구방법론 (Research Method in Counseling)
연구방법론에서는 조사연구, 발달연구, 사례연구, 상관연구, 내용분석, 관찰법, 사회측정법, 면접법, 델파이방법, 의미분석법, 설문조사법 등의 기술적 연구방법과 실험적 연구방법, 그리고 자료의 수집 및 분석방법 등을 익힌다. 연구결과 보고서 작성법에서는 보고서의 체제와 작성요령 등을 익힌다. 이 강좌를 수강하기 위해서는 기초적인 통계학적 지식을 필요로 한다.
In the research methodology, technical research methods such as research, development research, case study, correlation research, content analysis, observation method, social measurement method, interview method, Delphi method, semantic analysis method, questionnaire method, experimental research method, and data collection and analysis method are learned. The results of the study show that the system and writing methods of the report are learned. In order to take this course, basic statistical knowledge is needed.
미술치료특론 (Advanced Art Psychotherapy)
미술치료의 접근 방법에 대한 전반적인 이론을 탐색한다. 정신분석적 접근과 자아 이론, 형태주의, 현상학, 인지이론, 발달이론, 행동주의 이론 등에 대한 미술치료의 접근법을 연구한다. 또한 미술치료의 발달과정, 다양한 이론의 응용, 치료자의 자질 등 개론적인 내용도 다룬다.
Exploring the overall theory of the approach of art therapy. The approach of art therapy to psychoanalytic approach and self-theory, morphism, phenomenology, cognitive theory, development theory, and behaviorist theory is sought. It also deals with the development process of art therapy, the application of various theories, and the qualities of the therapist.
성상담 (Sex Counseling)
성과학´의 관점에서 접근하여 심리학적인 성을 다룸. 성에 대한 전반적인 개념이해, 사회과학적인 관점, 자연과학적인 관점, 결혼과 임신, 성적 주체성, 동성애, 일탈된 성행동, 성과 공격행동, 노화과정에 따른 성의 이해와 교육 및 상담치료를 등으로 구성한다.
Addressing psychological sex from a sexual science perspective. It consists of general understanding of gender, social scientific perspective, natural scientific perspective, marriage and pregnancy, sexual subjectivity, homosexuality, deviated sexual behavior, sexual and aggressive behavior, understanding of sex according to the aging process, education and counseling therapy.
정신분석학 (Psychoanalysis)
인간의 이해 및 문제해결에 대한 Freud와 그 후계자들의 이론들을 분석한다. 그리고 그 이론들의 발달 및 변화에 영향을 미친 요인들을 분석한다. 그리고 그러한 이해를 통해, 현대인에 대한 이해와 문제해결에 대한 시사점을 분석하고, 이론과 기술을 학습한다.
We analyze Freud's theories on human understanding and problem solving, and analyze the factors that have influenced the development and change of those theories. Through such understanding, I analyze the implications of understanding and problem solving of modern people and learn theory and technology.
학습심리 (Psychology of Learning)
이 강좌에서는 인간 학습의 심리학적 기제를 탐구한다. 이 강좌의 목표는 학습의 개념과 그 기초 원리를 이해하며, 학습 원리와 인간행동 형성의 관련성을 파악하고, 시행착오설과 조건반사론 등 고전적 학습이론에서 최근의 학습이론에 이르기까지 주요 학습이론의 기본가정·내용·학교학습에 주는 시사점과 한계점 등을 습득하여 교육현장에 적용할 수 있는 능력을 배양하는 것이다.
It explores the psychological mechanism of human learning. The goal of this lecture is to understand the concept of learning and its basic principles, to understand the relationship between learning principles and the formation of human behavior, and to cultivate the ability to apply to the education field by acquiring the implications and limitations of basic learning theory, contents, and school learning, from classical learning theory such as trial and error theory and conditional reflection theory to recent learning theory.
미술치료사례연구 (Case Presentation)
미술치료에 관한 선행 연구사례를 수집, 분석하고 학생 개인이 실시하고 있는 사례를 발표, 토론한다. 연구방법, 진단, 치료기법, 매체, 보고서 작성 등에 대해 중점적으로 다룬다.
Collect and analyze precedent studies on art therapy and discuss cases that students are conducting. It focuses on research methods, diagnosis, treatment techniques, media, and report preparation.
사회심리 (Social Psychology)
사회적 관계 속에서의 심리적 현상을 설명하기 위한 이론을 소개한다. 인간과 사회와의 문제, 소집단의 문제, 대중사회의 문제, 개인과 집단, 집단과 개인, 개인과 개인간의 갈등과 문제 규명을 중심으로 연구한다.
This study introduces the theory to explain psychological phenomena in social relationships. This study focuses on the problems between human and society, the problems of the convening group, the problems of the mass society, the conflicts and problems between individuals and groups, groups and individuals, and individuals and individuals.
현장실습 (Psychological Practicum)
심리학을 실생활에 응용, 활용하는 법을 배우고 일선 조직, 기관 단체에서의 현장 실습을 실시하여 보다 많은 현장경험을 쌓고 대처능력을 기른다.
Learn how to apply and utilize psychology in real life, and conduct field practice in frontline organizations and institutional organizations to gain more field experience and develop coping skills.
범죄심리학 (Seminar on Criminal Psychology)
범죄행동과 관련된 제반 이론을 토대로 범죄행동의 원인 및 특성을 밝힘으로써 범죄인의 상담 및 교정, 범죄예방 및 재범방지 등에 전문적인 정보를 제공할 수 있도록 한다. 범죄행동의 원인과 과정 및 범죄행동결과의 기저에 깔린 심리적 기제에 대한 분명한 이해를 기른다.
By revealing the cause and characteristic of the criminal behavior based on all theories related to the criminal behavior, professional information is provided to the counseling and correction of the criminal, the crime prevention and reoffending prevention etc. It develops a clear understanding of the causes and processes of criminal behavior and the psychological mechanisms underlying the results of criminal behavior.
대인관계심리학 (Interpersonal Psychology)
대인관계에 있어서 보다 성공적이고 효율적인 인간관계를 구축할 수 있도록 대인관계에 대한 분명한 이해와 대인기술에 관한 지식을 습득한다.
In order to build a more successful and efficient human relationship in interpersonal relationships, we acquire a clear understanding of interpersonal relationships and knowledge of interpersonal skills.
음악치료 (Music Therapy)
음악치료와 관련된 전반적인 이론 체계와 주요 내용을 이해하고 현대사회에서의 음악치료의 필요성과 쓰임새에 관해 알아본다. 실제 현장에서 적용 가능한 음악치료 방법을 배우고 음악치료에서 요구되는 여러 가지 진단 및 기록방법을 학습한다.
I understand the overall theoretical system and main contents related to music therapy and investigate the necessity and use of music therapy in modern society. Real, the music therapy method which is applicable in the field is learned and various diagnosis and the recording method required in the music therapy are studied.
예술치료 (Art Therapy)
음악이나 미술, 연극, 무용, 시 등 인간의 욕구를 창조적으로 승화시키는 다양한 예술매체의 치유원리를 통해 예술치료에 대한 이해를 기른다.
It develops understanding of art therapy through the healing principle of various art media that creatively sublimates human desires such as music, art, theater, dance, and poetry.
진로상담 (Career Counseling)
진로의 개념과 진로관련 이론의 이해를 통해 개인의 특성과 직업세계에 대한 바른 이해를 돕고, 진로 상담을 할 수 있는 역량을 기른다.
Through understanding the concept of career and career related theory, it helps the right understanding of individual characteristics and the occupational world and develops the ability to provide career counseling.
발달심리 (Developmental Psychology)
아동기 정신병리의 정의와 영역을 살펴보고, 정신병리를 설명하기 위한 주요 이론적 모델들과 최근의 통합적 접근들을 다룸으로써, 아동기에 나타나기 쉬운 정신병리를 발달적 맥락의 관점에서 살펴보고, 그 원인, 경과, 예후를 하나의 틀 안에서 통합적으로 이해한다.
By examining the definition and domain of childhood psychopathology and dealing with major theoretical models and recent integrated approaches to explain psychopathology, we look at psychopathology that is likely to appear in childhood from a developmental context perspective and understand the causes, progress, and prognosis in a single framework.
군상담 (Military Counseling)
간부 및 병사들의 부적응을 해소하며, 조직 안에서의 구성원들을 이해하고, 서로 도움과 배려하는 마음을 통해 임무수행을 용이하게 하는 것에 그 목적을 둔다. 군 상담 이론의 이해와 실제 현장에서의 상담 능력 향상 및 자기 주도적 학습 경험을 획득한다.
The purpose of this study is to solve the maladjustment of executives and soldiers, to understand the members in the organization, and to facilitate the performance of the mission through the help and consideration of each other. Understanding the military counseling theory, improving the counseling ability in the actual field, and acquiring self-directed learning experience.

주임교수소개 / Introduction of Principal Professor

성 명 조경덕 A Statement Kyung-Duk Cho
전 공 심리학 Major psychology
최종학위(출신학교명) 심리학박사(동경도립대학교) Final Degree
(a school of origin)
Dr. psychology(Tokyo Metropolitan University)
연구실 W235 LAB W235
전화번호 042-520-5880 Phone Number 042-520-5880
E-MAIL chokd@pcu.ac.kr E-MAIL chokd@pcu.ac.kr
TOP